Třída Constellation – nové úderné fregaty pro 21. století. Jejich stavba však pokračuje pomalu

Americké námořnictvo modernizuje své fregatní loďstvo, třída Constellaton má podle představy US Navy převzít část úkolů, jež v současné sobě plní torpédoborce třídy Arleigh Burke. Stavba nových plavidel ovšem neprobíhá tak, jak by si námořnictvo představovalo.

Souboj s Říší středu

Američané na mořích svádí v současné době lítý boj s Čínou o supremaci. Proto námořnictvo musí na hrozbu adekvátně reagovat, jedním z důležitých profilových projektů je stavba moderní třídy fregat Constellation (FFG(X). Úkolem nových plavidel bude především protiponorkový boj, elektronický boj či s střety hladinovými plavidly za horizontem. Plavidla budou odvozena od evropských fregat třídy FREMM, o čemž bylo rozhodnuto v roce 2020. Jedná se o třídu víceúčelových fregat, které vznikly v italsko-francouzské režii.

Kontrakt na stavbu fregat ve třídě Constellation získala loděnice Fincantieri. Té bylo uděleno téměř 800 milionů dolarů na vývoj a stavbu prototypové fregaty v její americké loděnici Fincantieri Marinette Marine (FMM) v Marinette ve státě Wisconsin. Standardní výtlak fregat má činit 6 000 t, plný 7 300. Pohon je kombinovaný, založený na kombinaci dieselgenerátorů, elektromotorů a plynové turbíny (CODLAG). Plavidla ve třídě Constellation vyvinou rychlost 26 uzlů, dosah je 6 000 námořních mil při rychlosti 16 uzlů.

Konstruktéři věnovali náležitou pozornost také zbraňové výbavě nových fregat. Výzbroj tvoří 1 kanon ráže 57 mm, vertikální odpalovací zařízení Mark 41 s 32 buňkami, 32 protiletadlových střel RIM-66 Standard, 1 německo-americký lehký systém blízké obrany RIM-116, 16 protizemních řízených střel NSM. Doplňkovou výzbrojí jsou kulomety M2 ráže 12,7 mm.

Na papíře vypadají fregaty více než solidně, nicméně jak uvádí specializovaný server The War Zone, první stejnojmenná jednotka je hotová pouze z 10%, a to dva roky potom, co začala její konstrukce. Program tedy poznamenává skluz, který je relativně velký. První jednotka tak podle nového harmonogramu vstoupí do služby až v roce 2029. Nicméně zpoždění projektu je nutno vnímat prizmatem již existujících problémů US Navy, s nimiž se musí dlouhodobě potýkat. Na mysli máme zejména nedostatek kapacit, potíže s financováním a chybějící kvalifikovaní pracovníci.

Americké programy jsou drahé

Jak připomíná The War Zone, vyvstávají problémy s nárůstem nákladů a s tím souvisejícím prodražováním programu nových fregat. „První jednotka je zhruba z 10% hotová. Za poslední rok jsme udělali velký pokrok, očekáváme, že budeme mít k dispozici funkční design koncem jara či začátkem léta,“ je přesvědčený viceprezident loděnice Fincantieri Mark Vandroff. Zpoždění programu však tak jako tak bude mít za následek, že se nepodaří naplnit původní cíl, tedy stavět až 4 jednotky za rok.

Zbytečné rozdíly

Navíc se konstrukce třídy Constellation odchýlila oproti základní konfiguraci GREMM, co do fyzické velikosti a celkového výtlaku. Mezi designem lodě určeným pro americké námořnictvo a jeho francouzsko-italskou mateřskou společností je shoda asi pouze 15%. Původním cílem však byla mnohem větší shoda – 85%. Vzrostla i cena jednotky v nové třídě. Americké námořnictvo usilovalo o to, aby cena činila 1 mld. dolarů za kus, nové propočty však finanční náklad zvedají na 1,4 mld. dolarů.

I přes četné existující problémy však zůstává US Navy optimistická, že se stavba nových plavidel postupně rozběhne. Nové fregaty mají představovat důležitý komplement v boji o celkovou námořní nadvládu s Čínou.

Zdroj: The War Zone